5 Temmuz 2012 Perşembe

Özgeçmiş Hazırlamak


Özgeçmişlerinizi incelememi ve ya linkedin ve twitter hesaplarımda paylaşmamı isterseniz kariyeryeri@gmail.com adresine gönderebilirsiniz, bunun dışında her türlü yorumunuz için bu adresi kullanabilirsiniz.

Benim için en önemli kurallardan birini başlarken yazmak istedim.Lütfen özgeçmişiniz en fazla 2 sayfa olsun.Fazlası her zaman kötü görünüyor.Aldığınız ekstra eğitimler  varsa ve çok yer tutuyorsa bunları özgeçmişinizin bir eklentisi olarak ayrı bir sayfada yazmanızı öneririm.
Özgeçmişinizi hazırlarken öncelikle iyi bir şablon bulmalısınız veya kendi şablonunuzu yaratabilirsiniz.Şablonda en üstten başlayarak kişisel bilgileriniz (adres,telefon,e-mail,...) yer almalı fotoğraf koyacak yeriniz varsa fotoğrafınızı koyabilirsiniz.Kişi ve kurumlara göre değişse de ben fotoğraflı özgeçmişleri tercih etmiyorum.Eğer fotoğraf koyacaksanız bu fotoğraf lütfen yazın plajda çekilmiş saçma sapan bir fotoğraf olmasın.Erkekler için bir takım elbise ile çekilmiş, bayanlar ise düzgün bir kıyafet ile çekilmiş güzel bir fotoğraf olmalı.Lütfen unutmayın imajınız her zaman ama her zaman elinizdeki en önemli şeylerden biridir.
Bunun dışında eğer kendinize ait bir internet siteniz veya blogunuz varsa bunun bağlantısını da mutlaka buraya koymanızı öneririm.Yine burada kişisel özel bilgileriniz ve fotoğraflarınızdan ziyade kendi yazdığınız yazılar(küfürsüz) hobileriniz veya sizinle ilgili kısa bilgiler veren bir blog olmasını tercih edin.Eğer özel şeyler varsa bu adresi kesinlikle özgeçmişinize koymayın.
Arkasından eğitim geçmişiniz ile devam edebilirsiniz.Kısaca okuduğunuz okullar, bitirme dereceleri burada yer almalı.Okul bitirme dereceleriniz yüksekse burada belirtin eğer düşük derecelerle bitirdiyseniz buraya yazmamanız sizin için daha iyi olacaktır.Profesyonel özgeçmişlerde son bitirdiğiniz okul en üstte olacak şekilde yazılır.Eğer devam eden bir eğitimiz varsa(Master,doktora,üniversite) bunu da özgeçmişinize tahmini bitiş tarihini belirterek yazmalısınız.
Sonrasında ise en önemli alan olan iş tecrübeleri alanını yazabilirsiniz.Üniversite öğrencisi iseniz veya iş tecrübeniz yoksa yaptığınız stajlar, üniversitede katıldığınız projeleri buraya yazabilirsiniz.İş tecrübelerinizi sıralarken yine en üste en son tecrübeniz gelecek şekilde sıralamaya dikkat edin.Ayrıca madde madde işin ve ya stajın özelliklerini açıklama olarak ve uzun cümleler kurmadan belirtebilirsiniz.Örnek olarak bir satışçı iseniz sattığınız ürün/hizmet grubu,  yönettiğiniz toplam ciro, kazanç/kayıp oranınız,... gibi rakamsal değerleri yazabilirsiniz.Ve ya bir üniversite öğrencisi iseniz yaptığınız projenin genel kapsamı ne üzerine olduğu ve neleri başardığınızı kısaca belirtebilirsiniz.
İş tecrübelerinin altına iş hayatında geliştirdiğiniz projeleri anlatan bir alan açabilirsiniz ve burada kısaca görev tanımınız dışında ek olarak yaptığınız ve işinize katkı sağlayan başarılı projelerinizi yazabilirsiniz.Ayrıca kazandığınız başarılar, ödüller varsa burada belirtmenizi şiddetle tavsiye ederim.(Örnek: En iyi satışçı Ödülü 2010 başlığını açıp altına ödülün kısa açıklaması ve veren kuruluşu belirtebilirsiniz.)Eğer belirtmek istediğiniz ödül profesyonel yaşam değil ilgi alanınız ile ilgili ise bunu ilgi alanlarınız kısmında belirtmelisiniz.
Sonrasında bilgisayar bilgileri(burada playstation yazan bir aday görmüştüm lütfen sadece profesyonel programları (SAP,Java,Windows,Oracle,...) ve derecesini yazın), yabancı diller, aldığınız sertifikalar,...  olduğu bir alan açarak devam edebilirsiniz.
 Son adımdan önce mutlaka ilgi alanlarınız kısaca belirtmelisiniz.Sonuçta hepimiz insanız ve rahatlamak için iş dışında bir hayatımız olmalı.Özellikle profesyonel olarak yaptığınız tenis,futbol,gitar çalmak,... gibi bir ilgi alanınız varsa bunu mutlaka belirtin.Mülakatlarda bazen iletişim kurarken çok işe yarayabiliyor.
Referanslar kısmına istek üzerine verilecektir yazmanızda bir sakınca yoktur.
Özgeçmişinizi aşağı yukarı hazırladıktan sonra lütfen son kez bir de alıcı gözü ile bakın, çünkü siz çok başarılı biri olabilirsiniz ancak sizi değerlendiren insan kaynakları departmanı sadece bu 2 sayfayı görecektir.İngilizceniz varsa aynı özgeçmişi bir de İngilizce olarak hazırlamanızı öneririm ve ağırlıklı olarak bunu kullanın.Ben kendi özgeçmişimi genel olarak İngilizce kullanıyorum.
İngilizceniz yoksa bence özgeçmiş hazırlamayı bırakıp en kısa zamanda İngilizce öğrenin.Diğer yabancı diller de size fayda sağlayacaktır ancak iyi bir iş bulmak istiyorsanız İngilizceniz iyi seviyede olmak zorunda.Eğer bunu erken yaşlarda yapmazsanız ilerleyen yaşlarda yapmak gittikçe zorlaşacaktır.
Son olarak özgeçmişinizi oluşturdunuz her şey bitti diye düşünmeyin lütfen.İnternetten bulacağınız ücretsiz programlardan biri ile bunu PDF dosyasına çevirmenizi tavsiye ederim.Bu mutlaka şart değil ancak word dosyası olarak kullandığınız bir özgeçmişi biri kopyalayarak rahatça sizin şablonunuzu kullanabilir ikinci olarak karşı taraf tarafından PDF daha profesyonel bir format olarak görüyor.
Özgeçmişinizin ismini isim-soyad şeklinde kaydedin lütfen, CV,CV1 özgeçmiş gibi isimler profesyonel görünmüyor ve bulunması zor olabiliyor.
Toparlamak gerekirse:
1)      Profesyonel bir özgeçmiş 2 sayfayı geçmemeli,
2)      Fotoğraf koyacaksanız gerçekten şık bir kıyafetle ve güzel bir arka fonla (beyaz,siyah) çekilmiş vesikalık bir fotoğraf olmasına dikkat edilmeli,
3)      Blog veya internet sitesi adresinizi  ekleyebilirsiniz, hatta ekleyin,
4)      Tarih sıralaması hep en üste en son tarih gelecek şekilde olmalı,
5)      İlgili alanlarınızı mutlaka başarılarınızla beraber belirtin, üye olduğunuz dernek ve kuruluşlar da bu alanda yer almalı,
6)      Özgeçmişinizi PDF olarak kaydetmenizi ve dosya adına kendi isim soyadınızı yazmanızı tavsiye ederim.
Bu yukarıda yazdığım maddeler sadece benim kendimin gördüğü basit noktalar, ancak bu noktaları doğru olarak yaptığınızda ön plana çıkma şansınız yüksek olacaktır.Ancak herkesin özgeçmişinin temel noktaları aynı olsa da bir çok alanları birbirinden çok farklı olabiliyor.Size tavsiyem şablonu kendiniz hazırlamak yerine internetten iyi bir şablon bulup bunu kendinize göre geliştirmeniz olacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder